Guys who are planning to learn the fundamentals of English can avail the handy study material using MP Board Solutions for Class 8 General English Solutions Chapter 7 Water Water Everywhere Questions and Answers. You Can Download MP Board Class 8 English Solutions Questions and Answers, Notes, Summary, Guide, Pdf. Refer to the Madhya Pradesh State Board Solutions for English PDF available and score better grades. Simply click on the quick links available for MP Board Solutions for Class 8 General English Solutions Chapter 7 Water Water Everywhere Questions and Answers and prepare all the concepts in it effectively. Take your preparation to the next level by availing the Madhya Pradesh State Board Solutions for Class 8 English prepared by subject experts.

MP Board Class 8th General English Solutions Chapter 7 Water Water Everywhere

Do you feel the concept of English is difficult to understand? Not anymore with our MP Board Solutions for Class 8 General English Solutions Chapter 7 Water Water Everywhere Questions and Answers. All the Solutions are given to you with detailed explanation and you can enhance your subject knowledge. Use the Madhya Pradesh State Board Solutions for Class 8 English PDF for free of cost and prepare whenever you want.

Water Water Everywhere Textual Exercise

Read and Learn
(पढ़ो और याद करो):
Answer:
Do Yourself.

Word Power
(शब्द सामर्थ्य):

Write the homophones for these words:
(इन शब्दों के समान ध्वनि वाले शब्द लिखें:)

  1. steel
  2. due
  3. knew
  4. way
  5. aloud
  6. pain
  7. our.

Answer:

  1. steal
  2. dew
  3. new
  4. weigh
  5. allowed
  6. pane
  7. hour.

Comprehension
(बोध प्रश्न):

A. Answer the following questions:
(निम्न प्रश्नों के उत्तर दें:)

Question 1.
What is a disaster ?
(व्हॉट इज अ डिज़ास्टर ?)
विपत्ति क्या होती है ?
Answer:
Disaster is an unexpected event which kills or injures a lot of people and causes lot of damage to property.
(डिजास्टर इज़ ऍन अनऐक्सपैक्टिड ईवेन्ट विच किल्स और इन्जर्स अ लॉट ऑफ पीपल एण्ड कॉजिज़ लॉट ऑफ डैमेज टू प्रॉपर्टी।)
विपत्ति एक आकस्मिक घटना होती है जिससे जान और माल की काफी हानि होती है।

Question 2.
What are epidemics ?
(व्हॉट आर एपिडेमिक्स ?)
महामारी क्या होती है ?
Answer:
Epidemics are infectious diseases which spread out over a large population by means of water, food and air.
(एपिडेमिक्स आर इनफेक्शिअस डिजीजिज़ विच स्प्रेड आउट ओवर अ लार्ज पॉप्युलेशन बाय मीन्स ऑफ वॉटर, फूड एण्ड एअर।)
महामारियाँ वो संक्रामक बीमारियाँ होती हैं जो पानी, भोजन और हवा द्वारा भारी जनसंख्या में फैलती हैं।

Question 3.
What are the ill effects of floods ?
(व्हॉट आर द इल इफेक्ट्स ऑफ फ्लड्स ?)
बाढ़ के कुपरिणाम क्या हैं ?
Answer:
The ill effects of floods are destruction of life and property.
(द इल इफेक्ट्स ऑफ फ्लड्स आर डिस्ट्रक्शन ऑफ लाइफ एण्ड प्रापर्टी।)
बाढ़ के कुपरिणाम हैं जान और माल की हानि।

Question 4.
How are human beings responsible for causing floods ?
(हाउ आर ह्यूमन बीन्ग्स रिस्पॉन्सिबल फॉर कॉजिंग फ्लड्स ?)
मानव बाढ़ के लिए कैसे जिम्मेदार है ?
Answer:
Human beings are responsible for causing floods by deforestation, faulty dam construction and breaches in embankments.
(ह्यूमन बीन्गस आर रिसपॉन्सिबल फॉर काज़िंग फ्लड्स बाय डीफॉरेस्टेशन, फॉल्टी डैम कन्सट्रक्शन एण्ड ब्रीचिस इन एम्बैंकमेन्ट्स।)
मानव वन कटाई, गलत बाँध बनाकर व बाँधों में दरारें डालकर बाढ़ आने का कारण बनाते हैं।

Question 5.
How is our life affected by floods ?
(हाउ इज़ आर लाइफ अफैक्टिड बाय फ्लड्स ?)
हमारा जीवन बाढ़ से कैसे प्रभावित होता है ?
Answer:
There is destruction of life and property. Epidemics and soil erosion occur due to floods.
(देअर इज़ डिस्ट्रक्शन ऑफ लाइफ एण्ड प्रॉपर्टी। ऐपिडेमिक्स एण्ड सॉइल इरोजन अकर ड्यू टु फ्लड्स।)
बाढ़ आने से जान और माल की हानि होती है। महामारी फैलती है और क्षरण द्वारा धरती का नाश होता है।

(B) Write a short note about the measures to ensure safety of life during a disaster like flood ?
(राइट अ शॉर्ट नोट अबाउट द मेज़र्स टु एनश्योर सेफ्टी ऑफ लाइफ ड्यूरिंग अ डिज़ास्टर लाइक फ्लड।)
बाढ़ जैसी विपत्ति में हमें बचाव के क्या उपाय करने चाहिए। टिप्पणी लिखें।।
Answer:
First of all we should not panick. If our house is in danger, we should move to a safer and higher place made of concrete. Cattle should be freed and taken to a safer place. We should take some eatables and essential items while leaving our house.
(फर्स्ट ऑफ ऑल वी शुड नॉट पैनिक। इफ अवर हाउस इज़ इन डेन्जर, वी शुड मूव टु अ सेफर एण्ड हायर प्लेस मेड ऑफ कनक्रीट। कैटल शुड बी फ्रीड एण्ड टेकन टु अ सेफर प्लेस। वी शुड टेक सम ईटेबल्स एण्ड असेन्शियल आइटम्स व्हाइल लीविंग अवर हाउस।)
सबसे पहले हमें भय से त्रस्त नहीं होना चाहिए। यदि हमारा घर खतरे में है तो उसे छोड़कर जरूरी सामान व खाने का कुछ सामान लेकर किसी सुरक्षित, ऊँची व पक्की जगह पर चले जाना चाहिए। जानवरों को भी छोड़ देना चाहिए और सुरक्षित जगह पर ले जाना चाहिए।

(C) What are the different ways to purify drinking water ?
(व्हाट आर द डिफरेन्ट वेज़ टु प्यूरिफाई ड्रिंकिंग वॉटर ?)
पानी को साफ करने के विभिन्न तरीके कौन से हैं ?
Answer:
We can use chlorine tablets for purifying the drinking water and we can boil the water also.
(वी कैन यूज क्लोरीन टेबलेट्स फॉर प्यूरिफाइंग द ड्रिंकिंग वाटर एण्ड वी कैन बॉइल द वॉटर ऑलसो।)
हम पानी में क्लोरीन की गोलियाँ भी डाल सकते हैं तथा उसे उबाल भी सकते हैं।

Let’s Learn 
(आओ यादj करें):

A. Rewrite these sentences using “and”, “but” and “or” as linkers : इन वाक्यों को ‘and’ ‘But’ और ‘or’ से जोड़कर पुनः लिखें।

  1. Give me a pen or a pencil.
  2. He works very hard but gets a low salary.
  3. Hurry up or you will be late.
  4. We knocked at the door but no one answered.
  5. Man discovered fire and learnt to cook.
  6. He is slow but he is sure.
  7. Sanjana worked hard and won a scholarship.
  8. Priya can come early but Reshma can’t.
  9. Abu should go home early or his mother will be worried.
  10. Sunil must learn to use a computer or he will not get a good job.

B. (a) Rewrite the sentences using the correct prefix with the word in brackets:
(कोष्ठक में दिये शब्द के साथ सही पूर्व प्रत्यय लगाकर वाक्य पुनः लिखें:)
Answer:

  1. Many drivers disobey the speed restriction on roads.
  2. I had to reread the directions because I couldn’t understand them in my first reading.
  3. The garden hasn’t been mown so weeds have regrown.
  4. I replaced the ball she had lost.
  5. These slippers are made of recycled plastic.

(b) Add “fore” to make new words from the following and use them in the sentences given below:
(नीचे दिये गये शब्दों में ‘fore’ जोड़कर नये शब्द बनाएँ और नीचे दिये वाक्यों में उन्हें प्रयोग करें:)
Answer:

  1. According to the last evening’s weather
  2. Astrologers claim that they can foretell your future.
  3. He has applied for half a day’s leave in the forenoon today.
  4. A true leader is always in the forefront.
  5. We don’t often realize that we owe a lot to our forefathers.

(C) Rearrange the following words to make meaningful sentences.
(शब्दों को पुनर्व्यवस्थित कर अर्थपूर्ण वाक्य बनाएँ)

  1. It is important to spray pesticides.
  2. Use chlorine tablets to purify water.
  3. Prevention is better than cure.
  4. It is raining cats and dogs.
  5. Dams are useful for us.
  6. We should plant more trees.

Let’s Talk
(आओ बात करें):

Given a railway ticket for you. Show it to your partner and talk about the ticket. Then ask these questions.
(आपके लिए एक रेल टिकिट दी गई है। इसे अपने मित्र को दिखाओ और टिकट के बारे में बात करो। तब ये प्रश्न पूछे।)

Question 1.
How many people travelled on this ticket?
Answer:
One adult travelled on this ticket.

Question 2.
What is the fare?
Answer:
The fare is Rs. 1278.

Question 3.
What is the number of the ticket?
Answer:
The number of the ticket is 05323173.

Question 4.
Where does/do he/they board the train ?
Answer:
He boards the train at Bhopal JN.

Question 5.
Which place was / were he / they going to ?
Answer:
He was going to Lucknow.

Question 6.
What is the distance between the two stations ?
Answer:
The distance between two stations is 583 km.

Let’s Read
(आओ पढ़ें):

Read the given passage carefully and answer the following questions:
(दिये गये गद्यांश को ध्यानपूर्वक पढ़ें और निम्नलिखित प्रसनों के उत्तर दें:)

Question 1.
Write the names of the diseases mentioned in the passage.
Answer:
The diseases mentioned in the passage are Dengu, Malaria and Chikungunya.

Question 2.
Is there any vaccine for the treatment of these diseases ?
Answer:
There is no vaccine available for these diseases.

Question 3.
What should we do if we have fever ?
Answer:
We should go to the doctor for laboratory investigations.

Question 4.
Write down some preventive measures to avoid these diseases.
Answer:
Some preventive measures are:

  • Preventing mosquitoes from entering the house by using nets.
  • Protecting ourselves from mosquito bites by using protective clothing.
  • Avoiding water stagnating as mosquitoes lay eggs in stale stagnant water.
  • Killing mosquitoes by using space sprays, thermal fogs.
  • Drain stagnant water from potted plants, air coolers etc.

(5) Arrange the jumbled letters given below to make words:

  1. sediases.
  2. alamiar
  3. aidrn
  4. vefer.

Answer:

  1. diseases
  2. drain
  3. malaria
  4. fever.

Let’s Write
(आओ लिखो):

Go round the class and complete the table given below by asking the given questions:
(कक्षा में चारों ओर घूमो और दिये प्रश्नों को पूछते हुए निम्न सारणी को पूरा करो।)
Do yourself.

Let’s do it
(आओ इसे करें):

Make a “First Aid Kit” for your class / school with the help of your teachers and friends:
(अपने शिक्षकों एवं मित्रों की सहायता से अपनी कक्षा / विद्यालय के लिए एक ‘प्राथमिक उपचार किट’ तैयार करें।)
Answer:
Students can make a “First Aid Kit”, by arranging the articles given in the list in a box.

Water Water Everywhere Word Meanings

Cloudburst (क्लाउडबर्ट) – बादल फटना; Cure (क्योर) – रोगमुक्त होना; Circumstances (सरकमस्टैन्सिस) – घटना, परिस्थिति; Drown (ड्राउन) – डूबना; Deforestation (डीफॉरैस्टेशन) – वन कटाई; Embankment (ऐमबैन्कमेन्ट)) – तटबंध, बाँध; Epidemic (ऐपिडेमिक) – महामारी; Eatables (ईटेबल्स) – खाने का सामान; Horrible (हॉरिबल) – डरावना, भयानक; Idiom (इडिअम) – मुहावरा; Infection (इनफेक्शन) – संक्रमण; Neighbour (नेबर) – पड़ोसी; Purify (प्यूरिफाइ) – शोधन; Prevention (प्रिवेन्शन) – निवारण, रोक; Surroundings (सराउन्डिंग्स) – आसपास का; Pouring (पोरिन्ग) – मूसलाधार बरसना; Unexpected (अनऐक्सपैक्टिड) – अप्रत्याशित; Breaches (ब्रीचिस) – दरार; Panicky (पैनिकी) – भय से त्रस्त; Veterinary (वेटरनिरी) – पशुचिकित्सा।

Water Water Everywhere Summary, Pronunciation & Translation

1. On a very heavy rainy day, the headmaster of a village school discusses the causes and effects of floods with his students. He begins to talk to the students.

ऑन अ वैरी हैवी रेनी डे, द हैडमास्टर ऑफ़ अ विलेज स्कूल डिस्कसेज द कॉजेज एण्ड इफैक्ट्स ऑफ फ्लड्स विद हिज़ स्टूडेन्ट्स. ही बिगिन्स टु टाक टु द स्टूडेन्ट्स.)

अनुवाद:
एक बेहद तेज बारिश वाले दिन, एक गाँव के स्कूल के प्रधानाध्यापक अपने विद्यार्थियों से बाढ़ के कारण और प्रभाव के बारे में विचार-विमर्श करते हैं। वह विद्यार्थियों से बात करना आरम्भ करते हैं।

2. HM : It’s raining cats and dogs.
Vinay: Sir, do you mean cats and dogs are falling from the sky?
HM : No, no ! I mean it’s raining heavily. The idiom, ‘Cats and Dogs’ is used to indicate heavy rainfall.
Arjun : Oh! It’s interesting.
HM : Do you know what a disaster’ means ?
Asha : No, Sir, I don’t. What does it mean? .
HM : Disaster is an unexpected event, such as an accident, a flood or fire. It kills or injures a lot of people or causes a lot of damage to property.

हैडमास्टर – इट इज़ रेनिंग कैट्स एण्ड डॉग्स.
विनय – सर, डू यू मीन कैट्स एण्ड डॉग्स आर फालिंग, फ्रॉम द स्काइ ?
हैडमास्टर – नो, नो ! आइ मीन इट इज़ रेनिंग, हैविली, द इडियम, कैट्स एण्ड डॉग्स” इज़ यूज्ड टु इंडिकेट हैवी रेनफॉल.
अर्जुन – ओह ! इट इज़ इन्टेरेस्टिंग.
हैडमास्टर – डू यू नो व्हॉट अं’डिजास्टर’ मीन्स?
आशा – नो, सर, आइ डॉन्ट. व्हॉट इज़ इट मीन ?
“हैडमास्टर – डिज़ास्टर इज़ एन अनएक्सपेक्टिड ईवेन्ट, सच ऐज़ ऐन ऐक्सीडेंट, अ फ्लड ऑर फायर. इट किल्स और इन्जर्स अलॉट ऑफ पीपुल ऑर कॉजेज़ अलॉट ऑफ डेमेज टु प्रोपटी.

अनुवाद:
प्रधानाध्यापक -बिल्ली, कुत्ते, बरस रहे हैं। (बहुत तेज बरसात हो रही है।) – विनय – श्रीमान, क्या आपका मतलब है कि आसमान से बिल्लियाँ और कुत्ते गिर रहे हैं ? प्रधानाध्यापक – नहीं, नहीं! मेरा मतलब है कि जोर की बरसात हो रही है। “कैट्स एण्ड डॉग्स” मुहावरे का प्रयोग जोर की बरसात होने को इंगित करने के लिए प्रयोग किया जाता है।
अर्जुन – ओह ! यह रोचक है।
प्रधानाध्यापक – क्या आप जानते हैं कि ‘आपदा’ का क्या मतलब है.? आशा-नहीं, श्रीमान्, मुझे नहीं पता! इसका क्या अर्थ है ?
प्रधानाध्यापक – ‘आपदा’ एक आकस्मिक घटना को कहते । हैं जैसे कि कोई दुर्घटना, बाढ़ या आग। इसमें बहुत सारे लोगों की जाने जाती हैं या घायल होते हैं या सम्पत्ति का बहुत नुकसान होता है।

3. Sandeep : Sir, what causes floods ?
HM : Floods are caused by heavy rains, bursting of dams, or cloudburst.
Abu : Does it mean they are caused by natural forces only ?
HM : No, Though floods are mostly caused by natural forces, we also play a role in causing them.
Mahendra : How, Sir ?
HM : By deforestation, faulty dam construction and breaches in embankments.
Richa : Breaches in embankments ?
HM: Yes, nowadays pressure of transport routes like railway near river banks causes breach in the embankments. It is also a cause of flood.

सन्दीप – सर, व्हॉट कॉज़ेज़ फ्लड्स ?
हैडमास्टर – फ्लड्स आर कॉज्ड बाइ हैवी रेन्सं, बटिंग ऑफ डैम्स, ऑर क्लाउडबर्ट,
अबू – डज़ इट मीन दे आर कॉन्ड् बाइ नैचुरल फोर्सेज ऑनली?
हैडमास्टर – नो. दो फ्लड्स आर मोस्टली कॉज्ड बाइ नैचुरल फोर्सेज़, वी ऑल्सो प्ले अ रोल इन कॉजिंग दैम.
महेन्द्र-हाउ, सर?
हैडमास्टर – बाइ डिफॉरेस्टेशन, फॉल्टी डैम कन्सट्रक्शन एण्ड, ब्रीचिस इन एम्बैंकमेंट्स.
रिचा – ब्रीचिस इन एम्बैंकमेंट्स ?
हैडमास्टर – यस, नाउएडेज़ प्रेशर ऑफ ट्रान्सपोर्ट रूट्स लाइक रेलवे नियर रिवर बैंक्स कॉज़ेज़ ब्रीच इन द एम्बैंकमेंट्स. इट इज़ ऑल्सो अ कॉज़ ऑफ फ्लड.)

अनुवाद:
सन्दीप – श्रीमान् बाढ़ के क्या कारण हैं ?
प्रधानाध्यापक – बाढ़ भारी बरसात, बाँधों के टूटने या बादल के फटने के कारण से आती हैं। – अबू-क्या इसका यह अर्थ नहीं है कि वे प्राकृतिक वेगों से आती हैं।’
प्रधानाध्यापक – नहीं ! यद्यपि बाढ़ अधिकतर प्राकृतिक वेगों के कारण आती हैं, हमारी भी उनके आने में एक बड़ी भूमिका है।
महेन्द्र-कैसे, श्रीमान् ?
प्रधानाध्यापक – वनों की कटाई, गलत तरीके से बाँधों का निर्माण और तटबन्धों में दरार आने से।
रिचा – तटबन्धों में दरारों से ?
प्रधानाध्यापक – हाँ, आजकल आवागमन के मार्गों के दबाव के कारण जैसे नदी किनारे के निकट रेलवे लाइन से तटबन्धों में दरार आ जाती है। यह भी बाढ़ का एक कारण है।

4. Mehak : Sir, what are the effects of flood on us ?
HM : There are several ill effects, such as destruction of life and property. Epidemics can also occur after floods.
Kapil : Sir, what are epidemics ?
HM : Epidemics are infectious diseases which spread out over a large population by means of contaminated water, food and air.
Bhawna : Oh! That’s why we have cholera, malaria and diarrhoea after the rains every year.
HM : Yes, and soil erosion is another ill effect of floods.

महक – सर, व्हॉट आर द इफैक्ट्स ऑफ फ्लड्स ऑन। अस?
हैडमास्टर – देअर आर सेवरल इल इफैक्ट्स, सच ऐज़ डिस्ट्रक्शन ऑफ लाइफ एण्ड प्रोपर्टी. ऐपीडेमिक्स कैन ऑल्सो। अकर ऑफ्टर फ्लड्स.
कपिल – सर, व्हॉट आर ऐपिडेमिक्स ?
हैडमास्टर – ऐपिडेमिक्स आर इन्फेक्शियस डिज़ीजिज व्हिच स्प्रेड आउट ओवर अ लार्ज पॉपूलेशन बाइ मीन्स ऑफ कन्टैमिनेटिड वॉटर, फूड एण्ड एअर.
भावना – ओह दैट्स व्हाइ वी हैव कॉलरा, मलेरिया, एण्ड डायरिया ऑफ्टर द रेन्स ऐवरी ईयर.
हैडमास्टर – यस, एण्ड सॉइल इरोजन इज़ अनअदर इल इफैक्ट ऑफ फ्लड्स.

अनुवाद:
महक – श्रीमान् हमारे ऊपर बाढ़ के क्या प्रभाव पड़ते हैं ?
प्रधामाध्यापक – कई प्रकार के बुरे प्रभाव जैसे जान-माल की हानि। बाढ़ के बाद महामारियाँ भी फैल सकती हैं।
कपिल – श्रीमान् महामारियों क्या होती हैं ?
प्रधानाध्यापक – महामारी संक्रामक रोग होते हैं जो जल, भोजन एवं हवा के दूषित होने के कारण विशाल जनसंख्या में फैल जाते हैं।
भावना – ओह ! यही कारण है कि प्रत्येक वर्ष बरसात के बाद हैजा, मलेरिया और डायरिया फैलता है।
प्रधानाध्यापक – हाँ, और बाढ़ का एक अन्य बुरा प्रभाव मृदा क्षरण है।

5. Ashish : Sir, What should we do in a situation when floods confront us?
HM : Always remember to keep an eye on the water level of the river or the stream, especially when it is raining heavily.
Vijendra : Can we go near the river to see the water level ?
HM : No, never do it. It is risky for children. The watchman or the person on duty should do that.
Nisha : Sir, last year some children of the nearby village went near the stream and one of them got drowned.
HM : Yes, it was horrible. So always keep a safe distance from a flooded river or stream.

आशीष – सर, व्हॉट शुड वी ड्र इन अ सिचुएशन व्हैन फ्लड्स कन्फ्रन्ट् अस ?
हैडमास्टर – ऑल्वेज़ रिमेम्बर टु कीप ऐन आइ ऑन द वॉटर लेवल ऑफ द रिवर ऑर द स्ट्रीम, एस्पेशियली व्हेन इट इज़ रेनिंग हेविली.
विजेन्द्र – कैन वी गो नियर द रिवर टु सी द वाटर लेवल ?
हैडमास्टर – नो, नेवर डू इट. इट इज़ रिस्की फॉर चिल्ड्रेन. द वाचमैन ऑर द परसन ऑन ड्यूटी शुड डू दैट.
निशा – सर, लास्ट ईयर सम चिल्ड्रेन ऑफ द नीयरबाइ विलेज वैन्ट नियर द स्ट्रीम एण्ड वन ऑफ दैम गॉट ड्राउन्ड.
हैडमास्टर – येस, इट वॉज हॉरिबल. सो ऑल्वेज़ कीप अ सेफ डिस्टेन्स फ्रॉम अ फ्लडिड रिवर ऑर स्ट्रीम.

अनुवाद:
आशीष – श्रीमान् जब बाढ़ से सामना हो तो हमें ऐसी स्थिति में क्या करना चाहिए ?
प्रधानाध्यापक – नदी या सोते के पानी के स्तर का सदैव ध्यान रखो, खास तौर पर जबकि वर्षा हो रही हो।
विजेन्द्र – क्या हम पानी के स्तर को देखने के लिए नदी के पास जा सकते हैं ?
प्रधानाध्यापक – नहीं, कभी भी ऐसा नहीं करें। यह बच्चों के लिए खतरनाक है। इस कार्य के लिए नियुक्त व्यक्ति या चौकीदार को यह करना चाहिए।
निशा – श्रीमान् गत वर्ष पास के गाँव के कुछ बच्चे जलधारा के निकट गए और उनमें से एक डूब गया।
प्रधानाध्यापक – हाँ, वो बेहद दुखद था। इसीलिए बाढ़ आई हुई नदी या जलधारा से सदैव सुरक्षित दूरी बनाये रखें।

6. Pappu : Sir, what should we do when the watchman informs us that the situation is getting worse or alarming ?
HM : Now you have to make some necessary arrangements to cope with the situation.
Rachna : What are they ?
HM:First, don’t get panicky in any circumstances.
Ashoo : Yes, sir.
HM : And try to help your parents..
Shubham : How can we help them ?
HM : If your house is in danger, move out immediately to a safe distance.
Nagina : Should we climb a tree ?
HM : No, don’t climba tree. It can be dangerous.

पप्पू – सर, व्हॉट शुड वी डू व्हैन द वॉचमैन इन्फॉर्स अस दैट द सिचुएशन इज़ गैटिंग वर्स ऑर अलर्मिंग?
हैडमास्टर – नाउ, यू हैव टु मेक सम नेसेसरी अरेन्जमेंट्स टु ‘ कोप विद द सिचुएशन.
रचना – व्हाट आर दे?
हैडमास्टर- फर्स्ट, डोन्ट गैट पैनिकी इन ऐनी सरकमस्टैन्सिस.
आशू – येस, सर.
हैडमास्टर – एण्ड ट्राइ टु हैल्प योर पेरेन्ट्स.
शुभम – हाउ कैन वी हैल्प दैम ?
हैडमास्टर – इफ योर हाउस इज़ इन डेन्जर, मूव आउट इमीडिएटली टु अ सेफ डिस्टेन्स.
नगीना – शुड वी क्लाइम्ब अ ट्री ?
हैडमास्टर – नो, डॉन्ट क्लाइम्ब अ ट्री. इट कैन वी डेंजरस.

अनुवाद:
पप्पू-श्रीमान्, हमें क्या करना चाहिए जब चौकीदार हमें सूचना दे कि स्थिति खराब होती जा रही है।
प्रधानाध्यापक – अब तुम्हें स्थिति को संभालने के लिए कुछ आवश्यक व्यवस्थाएँ करनी होंगी।
रचना – वे क्या हैं?
प्रधानाध्यापक – सबसे प्रथम, किसी भी परिस्थिति में भयभीत न हों।
आशु – हाँ, श्रीमान्।,
प्रधानाध्यापक – और अपने माता – पिता की सहायता करने का प्रयास करें।
शुभम – हम उनकी सहायता कैसे कर सकते हैं ?
प्रधानाध्यापक – यदि तुम्हारा घर खतरे में है तो तुरन्त एक सुरक्षित दूरी पर चले जाएँ।
नगीना – क्या हमें पेड़ पर चढ़ जाना चाहिए ?
प्रधानाध्यापक – नहीं, पेड़ पर नहीं चढ़ें। यह खतरनाक हो। सकता है।

7. HM : Move towards a higher place. It is better to shift to a concrete house like a school building a temple or a gram panchyat bhawan.
Balwan : How can we save our cattle sir ?
HM : Free all of them and try to take them to a
safer place.
Abu : What else should we do ?
HM : Take some eatables, clothes, a torch or candles, match boxes an other essential items and leave your house for a safer place.

हैडमास्टर – मूव टुवर्ड्स अ हायर प्लेस. इट इज़ बैटर टु शिफ्ट टु अ कंक्रीट हाउस लाइक अ स्कूल बिल्डिंग, अ टेम्पल ऑर अ ग्राम पंचायत भवन.
बलवन – हाउ कैन वी सेव अवर कैटल सर ?
हैडमास्टर – फ्री ऑल ऑफ दैम एण्ड ट्राइ टु टेक दैम टु अ सेफर प्लेस.
अबू – व्हॉट ऐल्स शुड वी डू ?
हैडमास्टर – टेक सम ईटेबल्स, क्लोद्स, अ टॉर्च ऑर कैन्डल्स, मैच बॉक्सिस एण्ड अदर असैन्शियल आइटम्स एण्ड लीव योर हाउस फॉर अ सेफर प्लेस.

अनुवाद:
प्रधानाध्यापक-किसी ऊँचे स्थान पर चले जाएँ। एक कंक्रीट से बने मकान जैसे स्कूल की इमारत, मन्दिर या ग्राम पंचायत भवन में चले जाना बेहतर है।
बलवन – हम अपने पशुओं को कैसे बचा सकते हैं, श्रीमान् ?
प्रधानाध्यापक – उन सभी को मुक्त कर दो और उन्हें एक सुरक्षित स्थान पर ले जाएँ।
अबू – हमें और क्या करना चाहिए ?
प्रधानाध्यापक – कुछ खाने की वस्तुएँ, कपड़े, एक टॉर्च या मोमबत्तियाँ, माचिस और अन्य जरूरी सामान ले जाएँ और घर छोड़कर सुरक्षित स्थान पर चले जाएँ।

8. Mahek : Yes sir. What should we do after the flood ?
HM : Try to clean and disinfect your house and surroundings as early as possible. Always remember, ‘Prevention is better than cure.”
Nisha : How to disinfect our houses, sir ?
HM : Spray some pesticides like D.D.T, lime water, kerosene, phenol etc. in and around your house. But the most important measure is to take care of drinking water.
Sajid : Sir, what should we do to purify the drinking water ?
HM .Use chlorine tablets for purifying the drinking water or boil it.

महक – येस सर. व्हाट शुड वी डू आफ्टर द फ्लड?
हैडमास्टर – ट्राई टुक्लीन एण्ड डिसइन्फैक्ट योर हाउस एण्ड सराउडिंग्स एज़ अब ऐज़ पॉसिबल. ऑल्वेज़ रिमेम्बर, “प्रिवेन्शन इज़ बैटर दैन क्योर”.
निशा – हाउ टु डिसइन्फैक्ट अवर हाउसिस, सर?
हैडमास्टर – स्प्रे सम.पेस्टीसाइड्स लाइक डी.डी.टी, लाइम वाटर, केरोसीन, फिनॉल एटसटरा. इन एण्ड अराउण्ड योर हाउस. बट द मोस्ट इम्पोर्टेन्ट मेज़र इज़ टु टेक केअर आफ ड्रिंकिंग वाटर.
साजिद – सर, व्हॉट शुड वी डू टू प्यूरिफाइ द ड्रिंकिंग वॉटर ?
हैडमास्टर – यूज क्लोरीन टैबलेट्स, फॉर प्यूरिफाईंग द ड्रिंकिंग वाटर और बॉइल इट?

अनुवाद:
महक – जी श्रीमान। बाढ़ आने के बाद हमें क्या करना चाहिए?
प्रधानाध्यापक – जितनी जल्दी हो सके अपने घर और आसपास के क्षेत्र को साफ और असंक्रमित करने का प्रयास करें। सदैव याद रखें कि “इलाज से रोकथाम बेहतर है।”
निशा – हम अपने घर को विसंक्रमित किस प्रकार कर – सकते हैं, श्रीमान्?
प्रधानाध्यापक – कुछ कीटनाशक जैसे डी.डी.टी., चूने का पानी, मिट्टी का तेल, फिनॉल आदि का छिड़काव अपने घर
और उसके आस – पास करें। लेकिन सबसे महत्वपूर्ण उपाय पीने के पानी की देखभाल करना है।
साजिद – श्रीमान् हमें पीने के पानी को शुद्ध करने के लिए क्या करना चाहिए ?
प्रधानाध्यापक – पानी को शुद्ध करने के लिए क्लोरीन की टिकिया प्रयोग करें या इसे उबाल लें।

9. Abu : What else should we do, sir ?
HM : Take the members of your family to a – hospital and the cattle to a veterinary hospital to get proper medical treatment and vaccination against diseases.
All Students : Thank you sir, today you have given us very valuable information.

अबूं – व्हॉट ऐल्स शुड वी डू, सर ?
हैडमास्टर – टेक द मेम्बर्स ऑफ योर फैमिली टु अ हॉस्पीटल एण्ड द कैटल टु अ वेटरिनरी हॉस्पीटल टु गैट प्रॉपर मेडिकल ट्रीटमेंट एण्ड वैक्सीनेशन अगेंस्ट डिजीजिज.
ऑल स्टूडेंट्स – बैंक यू सर, टुडे हैव गिवन अस वैरी वेल्युएबल इन्फॉर्मेशन.

अनुवाद:
अबू – हमें और क्या-क्या करना चाहिए श्रीमान ?
प्रधानाध्यापक – अपने परिवार के सदस्यों को अस्पताल और पशुओं को पशु-चिकित्सालय उचित इलाज और बीमारियों के टीके लगवाने के लिए ले जाएँ।
सभी विद्यार्थी – आपको धन्यवाद, श्रीमान्, आज आपने हमें अत्यन्त मूल्यवान जानकारी दी है।

10. HM : Ok, now go back to your houses. May God forbid, but at any time in future you hear some alarming news like a flood, do shift to a safe place like this school building with your family and neighbours as soon as possible.

हैडमास्टर – ओ.के.नाउ गो बैक टु योर हाउसिस. मे गॉड फोरबिड; बट ऐनी टाइम इन फ्यूचर यू हीअर सम अलार्मिंग न्यूज़ लाइक अ फ्लड, डू शिफ्ट टु अ सेफ प्लेस लाइक दिस स्कूल बिल्डिंग विद योर फेमिली एण्ड नेबर्स ऐज़ सून एज पॉसिबल.

अनुवाद:
प्रधानाध्यापक-अच्छा, अब अपने अपने घर जाओ। ईश्वर न करे, फिर भी, यदि भविष्य में किसी भी समय तुम्हें बाढ़ जैसे किसी संकट की सूचना मिले तो जितनी जल्दी संभव हो, अपने परिवार और पड़ोसियों सहित इस विद्यालय की इमारत जैसे किसी सुरक्षित स्थान पर अवश्य चले जाना।

We wish the knowledge shared regarding MP Board Solutions for Class 8 General English Solutions Chapter 7 Water Water Everywhere Questions and Answers has been helpful to you. If you need any further help feel free to ask us and we will get back to you with the possible solution. Bookmark our site to avail the latest updates on different state boards solutions in split seconds.

Leave a Reply